20 év elteltével számos szálloda több ezer ügyvéd által képviselve próbálja visszaszerezni a jutalék egy részét a Bookingtól - Spabook.

Több mint tízezer európai szálloda egyesült, hogy jogi lépéseket tegyen a Booking.com ellen, egy korábban versenyellenesnek minősített gyakorlat miatt. A szállásadók évekig egy olyan záradék rabjai voltak, amely megakadályozta őket abban, hogy más platformokon, vagy akár saját weboldalaikon alacsonyabb áron kínálják szolgáltatásaikat. A témával kapcsolatban Kassay Tamás, a Spabook.net főszerkesztője osztotta meg véleményét az InfoRádióban, ahol részletesen kifejtette az ügy hátterét és jelentőségét.
A Booking.com körüli árképzési viták már közel két évtizede zajlanak, de csak mostanra fejlődött olyan szintre az európai érdekképviseleti struktúra, hogy közös frontot alkothassanak a szolgáltatóval szemben, és végül bíróság elé tereljék az ügyet – nyilatkozta Kassay Tamás.
A szálláshelyeknek a korábbi megállapodások miatt arra kellett kényszerülniük, hogy a Booking.com-on feltüntetett árakat sehol máshol ne kínálhassák alacsonyabb áron – még saját weboldalaikon sem. Azonban tavaly szeptemberben az Európai Bíróság ezt a feltételt versenyellenesnek minősítette.
Az eltörölt kitételnek az volt a célja, hogy ne lehessen megkerülni a szállásfoglaló oldalt, és az garantáltan a legalacsonyabb árakat kínálja.
Ezért fontos, hogy az emberek ne élhessenek azzal a lehetőséggel, hogy a Booking.com, amely rendkívül hasznos és magas értékelésekkel rendelkező szálláskereső platform, segítségével megtalálják a számukra ideális szállást, majd az adott szállás saját weboldalán - esetleg a jutalék megkerülésével - olcsóbban foglalják le azt.
Kassay Tamás kifejtette:
A becslések alapján a Booking.com által alkalmazott jutalékok legalább 30 százalékkal túlzottan magasak lehettek. A pert irányító szervezet tájékoztatása szerint a 2004 és 2024 közötti időszakban kifizetett jutalékok akár 30 százaléka is visszakövetelhető lehet, kamatokkal együtt.
"Egyrészt nagyon sokan vannak, akik szerint a Booking.com egy olyan innovatív szolgáltatást nyújtott már évtizedekkel ezelőtt is, amellyel jelentős marketingköltséget segített megspórolni a szálláshelyeknek, és közben nagy mennyiségű utazót, vendéget tudott küldeni hozzájuk, vagyis magasabb foglaltsági arányt is elérhetett egy-egy hely, ha jól árazta a szálláshelyét a portálon. Másrészt viszont a fogyasztók és szolgáltatók szempontjából nem előnyös az, hogy nem lehetett egyedi ajánlatokat adni. Miért is ne kérhetnének? És ha valakinek van egy szálláshelye, ő miért is ne dönthetne úgy, hogy egy előzetesen meghirdetett ártól eltérő egyedi csomagajánlatot ad bármelyik vendége számára?"
- Vetette fel a kérdést Kassay Tamás, miközben elgondolkodva nézett a távolba.
"Az Európai Unióban egyre nagyobb hangsúlyt kap a verseny tisztaságának és kiegyensúlyozottságának jogi védelme" - emelte ki lapunk főszerkesztője. Hozzátette, hogy a kisebb, alternatív szállásközvetítő platformok fejlődését gátolhatja, ha a Booking.com szerződéses kötelezettséget vállal arra, hogy nála találhatók a legkedvezőbb árak a foglalások során.
A jelenlegi vizsgálat során felmerülhet, hogy a Booking.com korábbi működése milyen hatással volt a piaci versenyre, és hogy ez esetleg tisztességtelen magatartásnak számít-e. A Kassay Tamással folytatott teljes interjút az InfoStart weboldalán hallgathatják meg.