Augusztus 25-én négy hétre felfüggesztik a Keleti pályaudvar működését | Demokrata

A lezárás időszaka alatt különös figyelmet fordítanak azokra az infrastrukturális elemekre, amelyek eddig hátráltatták a forgalom zavartalan áramlását. A Keleti-program keretében a következő négy hétben összesen 4,5 milliárd forint értékű felújítási és korszerűsítési munkálatok zajlanak majd a vasúti hálózatban.
A Keleti pályaudvar a vasúti személyszállításban fontos szerepet tölt be, tavaly már a közlekedésbiztonság érdekében több beavatkozást is elvégezték, de a munka jelentős része most következik - idézte fel a vezérigazgató.
Hegyi Zsolt kitért arra, a vágányzár idejét azért időzítették augusztus 25. és szeptember 20. közé, mert a nyár vége és az ősz eleje közötti időszak a legkevesebb utassérelemmel járó időpont lehet. A Keleti pályaudvar a nyári időszakban rendkívül forgalmas, a nyár végén a turisztikai forgalom csökken, az ősz elején pedig a hivatásforgalom még nem teljes körűen működik - fejtette ki.
Kiemelte, hogy ezen időszak alatt olyan forgalmi rendszert fognak kialakítani, amely a lehető legjobban minimalizálja az érdeksérelmet, a megnövekedett utazási időt és a kényelmetlenségeket.
Hegyi Zsolt kiemelte, hogy Magyarországon, valamint a legtöbb európai uniós tagállamban a vasútfejlesztés az utóbbi években elsősorban uniós támogatásokra épült. Ennek következtében az uniós források felfüggesztése komoly hatással van a vasúti szektorra. A vezérigazgató hangsúlyozta, hogy alternatív finanszírozási lehetőségeket kell keresni, és a meglévő erőforrásokat a folyamatok átszervezésével hatékonyabban kell kihasználni. Hozzátette, hogy a MÁV-csoport ezekben az években mindkét megközelítést alkalmazni kívánja.
A MÁV vezérigazgatója kifejezte optimizmusát a Keleti-program kapcsán, hangsúlyozva, hogy ez a kezdeményezés mérföldkőként szolgálhat a magyar vasúti közlekedés történetében. Reményei szerint a jövőben a mostani kényszerű vágányzárak helyét átveheti egy olyan időszak, amely a pályák fejlesztését elősegítő, előre tervezett vágányzárakkal lesz jellemezhető.
Kormányos László, a MÁV Személyszállítási Zrt. vezérigazgatója ismertette, hogy a zárás idejére a Keleti pályaudvar helyett a nyugat-magyarországi érintett járatoknál Kelenföld, a kelet-magyarországiaknál Kőbánya-Felső, illetve Kőbánya-Kispest állomások lesznek a végállomások, ahonnan átszállással tovább lehet utazni. A nemzetközi vonatok a Keleti helyett a Nyugati pályaudvarra érkeznek. Az átszállási pontokat úgy alakították ki, hogy rendelkezzenek kötött pályás kapcsolattal, illetve sűrűn közlekedő autóbuszos szolgáltatást is biztosítanak. Az átszállási pontokon megerősített utastájékoztatás lesz.
A Keleti pályaudvar lezárása naponta több mint tízezer utazást érint, így fontos, hogy az utasok megfelelően felkészüljenek. A hatóságok mindent megtesznek annak érdekében, hogy a lehető legkényelmesebben tudjanak továbbhaladni, lehetőség szerint egy átszállással. A Budapesti Közlekedési Központtal együttműködve a vasúti jegyek érvényesek lesznek az érintett BKK-járatokon is. Kormányos László arra figyelmeztetett, hogy az utasok előre tervezzék meg utazásaikat, és számoljanak a hosszabb eljutási időkkel.
Szilágyi Tibor, a MÁV Pályaműködtetési Zrt. fejlesztési és beruházási főigazgatója részletesen ismertette a közelgő felújítási projektet. Elmondta, hogy a széleskörű revitalizációs program 52 kitérőt érint, emellett 15 kilométernyi szakaszon szabályozási munkálatokra kerül sor. Továbbá, 4 kilométeren sínszálakat cserélnek, míg 15 kilométeren a felsővezetékek modernizálása is megtörténik. A projekt fő célja, hogy megszüntessék a lassújeleket a pályaudvarhoz tartozó vasúti hálózaton, ezzel növelve a közlekedés biztonságát. Az erőforrásokat a Keleti pályaudvar területén végzett munkákra összpontosítják, ahol 9-11 építőbrigád fog tevékenykedni, és technológiai alvállalkozókat is bevonnak a folyamatba.
A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a mavcsoport.hu/keleti aloldalon részletesen lehet tájékozódni, és interaktív térkép is segít az utazás tervezésében.