A mentőszolgálatok egyre gyakrabban kapnak riasztást, hiszen idén a legsürgősebb esetekhez átlagosan mindössze 12,4 perc alatt érkeznek ki.
Mentőtiszt és diszpécser az Országos Mentőszolgálat debreceni mentésirányító központjában - Fotó: Oláh Tibor / MTI
Idén a mentők átlagosan 12,4 perc alatt értek ki az életveszélyes állapotban lévő, legsürgősebb ellátást igénylő esetekhez, miután a betegek hívása beérkezett – tájékoztatott Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója egy sajtóbeszélgetés keretében. A rendezvény során a mentőszolgálat részletes statisztikákat osztott meg az idei teljesítményükről, emellett szóba került az ügyeleti rendszer működése, valamint az ünnepi időszakban elérhető orvosi segítség lehetőségei is.
A mentőszolgálat jelenlegi prioritásai között kiemelt szerepet kap az indokolatlan segélyhívások csökkentése, valamint az esetek hatékonyabb rangsorolása és az erőforrások tudatosabb elosztása. Ennek szükségessége különösen sürgető, hiszen világszerte egyre nő a betegforgalom. Londonban például egy speciális kampány indult, amelynek célja, hogy a lakosságot tájékoztassa arról, hogy a mentőszolgálat leterheltsége miatt csak valóban sürgős esetekben hívják a segítséget. A brit fővárosban naponta körülbelül 7 ezer segélyhívás érkezik, míg Magyarországon ez a szám körülbelül 5 ezer.
Ez azt jelzi, hogy az idei évben a mentők összesen 1 287 692 esetet kezeltek, míg 2023-ban ez a szám 1 262 907 volt. Ha a korábbi évekkel vetjük össze, egyértelműen megfigyelhető a betegforgalom folyamatos emelkedése: az elmúlt hat év során az ellátásra szoruló esetek száma 18,2 százalékkal nőtt, ami körülbelül 210 ezer további esetet jelent.
Miért van ez így? A mentőszolgálat vezetője szerint a páciensek nem szívesen veszik igénybe a megszokott betegellátási folyamatokat, így sokan inkább azonnal a sürgősségi osztályokhoz fordulnak.
Csató Gábor véleménye szerint két alapvető mentésirányítási modell létezik: az egyik, amely az Egyesült Államokban jellemző, hangsúlyozza, hogy a beteget a lehető leggyorsabban kórházba kell juttatni. Ezzel szemben a másik modell, amely Magyarországon is elterjedt, arra fekteti a hangsúlyt, hogy a legmagasabb szintű orvosi ellátást már a baleset helyszínén biztosítsák.
A tavaly októberi bejelentés szerint az erőforrások hatékonyabb elosztása érdekében a hívások sürgősségi besorolását a korábbi három szintről ötre bővítik.
Csató Gábor véleménye szerint, noha általánosan elvárják, hogy a mentőszolgálat 15 percen belül elérjen minden helyszínre, valójában ez a sürgős P1 és P2 kategóriájú betegeknél indokolt. A többi esetben a betegek elviselhetik a hosszabb várakozást, ami lehetővé teszi, hogy a valóban kritikus állapotú páciensek időben megkapják a szükséges segítséget.
A jövő betegellátása új dimenziókba lép, mivel egy fejlett kamerás rendszer fogja támogatni a folyamatokat. Az ÉletMentő alkalmazás, amely okostelefonokra letölthető, jelenleg tesztelési szakaszban van, és rendelkezik egy innovatív funkcióval. Ez lehetővé teszi a mentésirányítók számára, hogy valós időben láthassák a segítségkérő kameraképét, ami segíti őket abban, hogy gyorsabban és pontosabban megállapítsák, milyen beavatkozásra van szükség. Ezzel a megoldással a betegellátás hatékonysága jelentősen növekedhet.
Az év végi időszak különösen megterhelő a mentőszolgálatok számára. Ekkor általában még inkább megnövekszik a beérkező esetek száma. A karácsonyi ünnepek során számos újabb veszélyforrás is felütheti a fejét, ezért kiemelten fontos, hogy figyelmet fordítsunk az alábbi problémákra:
Idén különösen nehéz kihívás elé néznek a mentősök, mivel egyhetes munkaszünet lesz érvényben. Ez azt jelenti, hogy december 23-án 16 órától december 30-án reggel 8 óráig folyamatos ügyeleti ellátásra kell számítani. Csató Gábor hangsúlyozta, hogy a krónikus betegségben szenvedőknek érdemes ezen a héten előre gondoskodniuk a szükséges gyógyszereikről, mert ha ezt elmulasztják, akkor kénytelenek lesznek az ügyelethez fordulni, ami feleslegesen terheli meg az egészségügyi rendszert.
Az ünnepek alatt is fontos, hogy tudd: ha életveszélyes helyzet adódik, azonnal tárcsázd a 112-es segélyhívót. Minden más sürgős ügyben pedig az 1830-as központi ügyeleti számot érdemes hívni. Biztonságunk érdekében mindig legyünk figyelmesek!