Itt a válasz: ez az a pillanat, amikor a fékfolyadék elkezd megbuggyanni.
A fékfolyadék nedvességfelvétel miatt elveszítheti a hatékonyságát
A DOT 3, DOT 4 és DOT 5.1 fékfolyadékok higroszkópos jellegűek, ami azt jelenti, hogy képesek nedvességet felszívni a fékrendszerben. E folyadékok kulcsszerepet játszanak a rozsda és a korrózió elleni védelemben, biztosítva a megfelelő kenőképességet. Ezzel szemben a DOT 5 folyadék víztaszító, azaz hidrofób, ami teljesen ellentétes a DOT 3 és DOT 4 jellemzőivel. A DOT 5 szilikon alapú összetevőkből készül, így nem képes víz vagy nedvesség felszívására. Azonban a modern gépjárművek túlnyomó része DOT 3 vagy DOT 4 típusú fékfolyadékot használ, ezért most ezekre a folyadékokra helyezzük a hangsúlyt az élettartamuk szempontjából.
A DOT3 és DOT4 fékfolyadékok különleges higroszkópos tulajdonságai miatt a tárolás módja és a levegő páratartalma döntően befolyásolja az eltarthatóságukat. Amint kinyitunk egy új flakont, a fékfolyadék azonnal elkezdi magába szívni a környezeti nedvességet. Ha a folyadék túl sok vizet vesz fel, a forráspontja jelentősen csökken. Például a Valvoline DOT3 fékfolyadék száraz forráspontja körülbelül 257 Celsius-fok, míg nedves állapotban ez a hőmérséklet már csak 157 Celsius-fok. A második érték azt jelzi, hogy mennyire csökken a forráspont, miután a folyadék a rendszerből felvette a nedvességet - olvasható a jalopnik.com cikkében.
A nedvességgel szennyezett fékfolyadék forráspontja jelentősen alacsonyabb, mint a frissen nyitott, száraz változaté, ami kedvezőtlen hatással van az autó fékrendszerére. Éppen ezért fontos, hogy a felbontott flakonokat 3-12 hónapon belül felhasználjuk. Még ha a folyadék első pillantásra frissnek tűnik is, nem ajánlott a használata, ha a palack már egy éve nyitva áll.
Az autó fékrendszerében keringő folyadék nem örök életű, és a biztonságos fékezés érdekében elengedhetetlen a rendszeres csere. A fékfolyadék idővel nedvességet szív magába, ami csökkenti a teljesítményét, ezért ajánlott kétévente vagy 48 ezer kilométerenként frissíteni. A gépjármű fékrendszerének karbantartási intervallumait a használati útmutatóban találja, érdemes ezeket figyelembe venni a biztonságos közlekedés érdekében.
Cserénél érdemes fokozott figyelmet fordítanunk. A fékfolyadék rendkívül káros hatású lehet, és pillanatok alatt kárt okozhat az autó fényezésében.