Elérkezett az EU vasúti reformjának történelmi pillanata – Magyarország is részesül a monumentális fejlesztés előnyeiből!

Zöldebb, gyorsabb és biztonságosabb megoldásokkal léphetünk be egy új korszakba az európai tehervasúti közlekedés világába.
Az Európai Unió közlekedésfejlesztési programja keretében a vasúti teherszállítás modernizálására irányuló beruházások valósulhatnak meg szerte a kontinensen. Az Európai Bizottság nemrégiben 94 kiemelt projektet választott ki, amelyek összesen 2,8 milliárd euró uniós támogatásban részesülnek a Connecting Europe Facility (CEF) program keretében. Ebből a jelentős összegből a vasúti fejlesztések 77%-ot, azaz körülbelül 2,15 milliárd eurót kapnak - olvashatjuk az Európai Unió hivatalos tájékoztatójában.
A tehervasút modernizálásának motorja a források jelentős hányada, amely a fejlesztések középpontjába az ERTMS, vagyis az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer bevezetését helyezi. Ez a korszerű rendszer automatikus sebességszabályozást és egységes kommunikációt biztosít, ezáltal növelve a vasúti áruszállítás hatékonyságát és biztonságát.
Geopolitikai szerepe is kulcsfontosságú: az ERTMS a katonai logisztikai mozgások egyik fő pillérévé válhat, hiszen lehetővé teszi a haditechnikai eszközök gyors és akadálytalan mozgását Európában.
Az ERTMS rendszer magyarországi bevezetése zöld lámpát kapott, ami jelentős lépést jelent a vasúti közlekedés modernizációjában. Az ország a 11 érintett tagállam között szerepel, ahol összesen 46 projekt veszi kezdetét a rendszer kiépítésére. Továbbá, a TEN-T hálózathoz kapcsolódó vasútvonalak korszerűsítésére is forrásokat rendeltek a program keretein belül.
Kiemelkedő kezdeményezés a Balti államokat összekapcsoló Rail Baltica projekt, amely jelentős lépést jelent a régió fejlesztésében. Emellett Ukrajna is támogatást nyer, hogy hamarosan megkezdje a nemzetközi nyomtávra való átállást. Ez a lépés hosszú távon elősegíti a térségi integrációt és a gazdasági együttműködést.
A 2,8 milliárd eurós csomag nemcsak vasútfejlesztésre jut. Tíz tagállamban biztonságos kamionparkolókat építenek, így csökkenhet a balesetek kockázata és a vezetők komfortja is javul. Emellett digitális intelligens közlekedési rendszereket (C-ITS) is telepítenek, valamint a Single European Sky keretében a légiforgalmat is hatékonyabbá teszik.
A legutóbb zárult 258 projektjavaslat közül 94 projekt kiválasztása után a 2021-2027-es időszakra szánt 25,8 milliárd eurós CEF keretösszeg 95%-a már elköltésre került. A sikeresen pályázó tagállamok számára ezért rendkívül fontos volt a megfelelő időzítés, mivel a fejlesztések versenye lényegében az utolsó fázisába ért.
A befektetett tőke hosszú távon hozzájárul Európa versenyképességének, biztonságának és fenntartható közlekedési jövőjének megerősítéséhez.