A 2031 című előadás a Katona József Színház Kamrájában egy rendkívül erőteljes és megrázó élményt nyújt. A kegyetlen tetemrehívás, amelyben a szereplők leleplezik a társadalmi feszültségeket és emberi sorsokat, torokszorító képet fest a jövőről. A színpad

A fiatal alkotók - az író Bíró Zsombor Aurél és a rendező Dohy Balázs előadása - keserű szembenézés és kendőzetlen kitárulkozás egyszerre.
A 2031 című előadás már a helyszínével is intenzív élményre készíti fel a nézőket: a Katona József Színház Kamrájában kialakított arénaszerű játéktérben ülve nemcsak a színészek játékát figyelhetjük meg közelről, hanem a mellettünk ülők reakcióit is. A színpad mellett egy titokzatos, barlangszerű mélyedés húzódik, amelyet Izsák Lili díszlet- és jelmeztervező álmodott meg. Az előadás során egyes színészek közvetlenül közénk ülnek, így a tér és a közeg dinamikájától függetlenül senki sem maradhat közömbös a színpadon zajló eseményekkel kapcsolatban. A téma pedig igazán provokatív: a színlap alapján 2031-ben, a hetedik Orbán-kormány idején a neves egyetemi tanár és színházigazgató osztálytalálkozóra hívja régi rendező hallgatóit a lakásába, ami garantáltan felkavarja az érzelmeket és a gondolatokat.
A darab írója, Bíró Zsombor Aurél és rendezője, Dohy Balázs bevallottan saját egyetemi élményeiktől ihletetten alkották meg az előadás alapanyagát. Nagy kérdés, hogy kiről mintázták a főszereplő, a tanár alakját. Szerintem bátran hihetünk nekik, hiszen több helyen elmondták és leírták, hogy több figurából gyúrták össze. Nem is az az érdekes, hogy kiről szólhat ez a történet, hanem maga a jelenség a perdöntő. Vagyis szembenézni azzal, hogy egy nagy formátumú, szakmailag megkérdőjelezhetetlen tanár mit engedhet meg magának. Csupán szakmai indokokra hivatkozva felrúghat-e etikai normákat, szabályokat? Elegendő-e azzal érvelnie, hogy ő csak azt akarta, hogy a lehető legjobb legyen egy jelenet.
A 2031 nem csupán a már ismert nyilvános esetek árnyékában létezik, hanem azzal a különleges képességgel bír, hogy elkerüli a konkrétumokba való belemerülést. A zaklatás témáját nem felszínesen érinti, hanem mélyrehatóan, alaposan feltérképezve az ilyen helyzetek bonyolultságát. Mindezt úgy teszi, hogy nem foglal állást, hanem lehetőséget ad a nézőknek arra, hogy megértsék a különböző szereplők perspektíváit, és azt, hogyan élnek tovább az évek során a múlt eseményeivel. A történet végén pedig egy drámai fordulat vár ránk, ahol mind a vádlók, mind a megvádoltak számára elérkezik a döntés ideje. Itt már nincs lehetőség a visszalépésre.
A darab tele van belső konfliktusokkal, felmentő és elítélő attitűdökkel. Nincs egyetlen fekete-fehér helyzet, ahogy a felelősség is közös terheket hordoz. Választóink, pedagógusaink és egyetemistáink közösen formálják mindazt, ami körülvesz minket. Politikai vezetőinket mi választjuk meg, a tanáraink szakmai tudásából mi részesedünk, de ha van elég bátorságunk, akár fellázadhatunk is az emberi gyengeségeik ellen. Ám mindez sokkal bonyolultabb és árnyaltabb annál, mint ahogy elsőre tűnik. Éppen erről beszél a 2031, kíméletlen őszinteséggel.
Az alkotók, talán a saját generációjuk sajátos vonásaként, egyáltalán nem kímélnek minket. Intellektuálisan olykor virtuózan, de mégis nyíltan, kendőzetlenül tálalják elénk azokat a kényelmetlen igazságokat, amelyekkel nehezen nézünk szembe. A saját mentegetőzéseinket, az elfogadhatatlan kompromisszumokat, önző vágyaikat, és azt a kényelmetlen kérdést, hogy miért tűrjük el, ha a fölöttünk álló hatalom visszaél a pozíciójával.
A fiatal színészekből álló csapat valóban figyelemre méltó. Béres Bence, Tasnádi Bence, Vízi Dávid, Lengyel Benjámin, Mentes Júlia és Kanyó Kata rendkívüli érzékenységgel és hitelességgel adják elő a nehéz történetet. Fekete Ernő karaktere, aki a tanár szerepét alakítja, hitelesen közvetíti a szakmai kiválóságot, ugyanakkor emberi oldalát is megmutatja, amely egyszerre vonzó és elriasztó. Az előadás zárása mélyen elgondolkodtató: a bűnök előbb-utóbb utolérnek bennünket, és elérkezik az idő, amikor szembesülnünk kell tetteinkkel. Még a legkétségbeesettebb lemeztelenedés is hiábavaló, ha csak késlekedve merünk szembenézni önmagunkkal.
A 2031-es évben, Dohy Balázs irányítása mellett, Bíró Zsombor Aurél egy különleges koncepciót valósított meg. A Katona József Színház Kamrájában bemutatott előadás új színt hoz a színházi élmények világába.