Kovács Bálint: Az év, amikor a magyar film utolsó lehelete is elhalt A címben szereplő év nem csupán egy dátum, hanem egy korszak vége, amikor a magyar filmművészet sorsa tragikus fordulatot vett. Ekkor a kreativitás és az innováció, ami eddig jellemezte


Most először történt olyan a rendszerváltás óta, hogy a független filmek sikeresebbek voltak, mint az államilag támogatottak, aminek lehetne örülni is, de nem érdemes. Vélemény.

2024 volt az az év, amikor a magyar Nemzeti Filmintézet végleg megpecsételte a magyar nemzeti filmgyártás sorsát. Ezen nem is érdemes csodálkozni, hiszen már jó ideje látványosan és büszkén ülnek a kulturális élet csúcsain olyan hivatalnokok, akik inkább a kultúra ellen dolgoznak, vagy éppen a legújabb irodalmi trendeket a kukába dobják. Talán nem árt, ha néha meglepődünk a világ eseményein, hiszen ami itt történik, az minden józan ésszel bíró ember számára felháborító kellene, hogy legyen. De mi, magyarok, annyira hozzászoktunk az ilyen helyzetekhez, hogy már-már természetesnek vesszük őket.

"Nem vagyunk haldoklók, hanem így éljük meg a pillanatokat."

Aki bizonyítékokat keres arra, hogy 2024-re a magyar állami filmtámogatási rendszer teljesen kontraszelektáltá vált, annak nem kell különösebben megerőltetnie magát. A tehetség, a szakmai tudás, az üzleti érzék és az anyagi szempontok már a háttérbe szorultak, helyüket átvették más, sokkal fontosabb tényezők: az első és legfontosabb a politikai lojalitás, míg a második a könnyed, politikailag kontrollált szórakoztatás iránti igény. A probléma lényegét és minden megnyilvánulását egyetlen film tökéletesen szemlélteti: Herendi Gábor „Futni mentem” című alkotása, amelyben mint egy csepp vízben a tenger, úgy tükröződik a helyzet minden aspektusa.

A "Futni mentem" című film 2024-ben készült, és a független alkotások sorába tartozik, amelyek állami támogatás nélkül, gyakran baráti segítséggel és marketingkampány nélkül készültek. Herendi Gábor, aki a rendszerváltás óta az egyik legsikeresebb magyar filmrendező, több mint három évtizede készít olyan filmeket, amelyek a közönség és a kritika körében is népszerűek. Mégis, mióta nyilvánvalóvá vált, hogy nem feltétlenül osztja a jelenlegi magyar kormány politikai nézeteit – például amikor hangot adott a Színház- és Filmművészeti Egyetem állami elvonásai ellen – ő is azon alkotók sorába lépett, akiket a hatalom háttérbe szorít. A film sikerét azonban nemcsak a nézők száma, amely már 600 ezer fölé emelkedett, hanem a pozitív kritikai visszhang is megerősíti, jelezve, hogy a projekt nem csupán üres ígéret volt.

2024-ben egy fordulatos év vette kezdetét a mozivilágban, amikor a legnépszerűbb filmsiker nem állami támogatás segítségével valósult meg.

Related posts