Az Egyesült Államokkal kötött kereskedelmi megállapodás hatására veszélybe kerülhet az európai közutak biztonsága.


Szakértők arra hívják fel a figyelmet, hogy a megállapodás, amely az autógyártásra vonatkozik, tisztességtelen versenyhelyzetet idézhet elő. A dokumentumban ugyanis az áll, hogy a felek "kölcsönösen elismerik" egymás szabványait. Ezzel azonban problémát jelent, hogy a biztonsági követelmények jelentős eltéréseket mutatnak, ami komoly aggályokat vet fel.

Az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti kereskedelmi megállapodás nem csupán gazdasági és pénzügyi következményekkel bír, hanem a közlekedésbiztonság terén is jelentős hatásokkal járhat. Ezt a szakértői civil szervezetek emelték ki, miután az Európai Bizottság és az amerikai kormány a múlt héten közös nyilatkozatot tett közzé.

Az autóipar területén a szöveg a különböző szabványok "kölcsönös elismerésére" utal. Azonban fontos megjegyezni, hogy az európai és az amerikai biztonsági előírások jelentős eltéréseket mutatnak egymással szemben.

Dudley Curtis, az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács kommunikációs igazgatója, az Euronews számára kifejtette, hogy az Európai Unió területén már számos fejlett technológia áll rendelkezésre, például az automatikus vészfékezés, a gyalogosvédelmi tesztelési eljárások, valamint a sávtartó asszisztens rendszerek. Ezek csupán három olyan példa, amelyek az EU-ban kötelező érvényűek, míg az Egyesült Államokban nem mindegyik van előírva.

Az automatikus vészfékezés funkciója lehetővé teszi, hogy a jármű vészhelyzet esetén önállóan fékezzen, ha a vezető valamilyen okból nem tudja megállítani a gépjárművet. A gyalogosvédelmi előírások egy bizonyos szintű védelmet biztosítanak, amikor egy autó elüt egy gyalogost, és az a motorháztetőre vagy a szélvédőre esik. A sávtartó asszisztens érzékeli az útburkolati jeleket, mint például a folyamatos vagy szaggatott fehér vonalakat. Ez a rendszer figyelmezteti a vezetőt, ha átlépte a vonalat, sőt akár vissza is irányítja őt a megfelelő sávba.

Ettől a megállapodástól Washington abban bízik, hogy jelentősen növelheti az amerikai szabványoknak megfelelő járművek európai exportját. Ugyanakkor ez a helyzet kedvezőtlen versenyfeltételeket teremt az európai gyártók számára, ami nem csupán gazdasági következményekkel járhat, hanem szélesebb társadalmi és politikai hatásai is lehetnek.

Dudley Curtis figyelmeztet arra, hogy az összes európai gyártó, valamint azok a japán, kínai és koreai cégek, amelyek Európában működnek, egyhangúlag kifejezik véleményüket: ha az amerikai gyártóknak csupán a helyi szabványok betartása az elvárás, míg nekik a szigorúbb európai előírásoknak kell megfelelniük, akkor ez igazságtalan helyzetet teremt. Curtis szerint ez a gazdasági vitán túli következményekkel is járhat, hiszen ez a helyzet "óriási nyomást" helyezhet az európai hatóságokra, hogy mérsékeljék a helyi szabályozások szigorát.

Az Európai Közlekedésbiztonsági Tanács szerint egyelőre nincs jele annak, hogy több amerikai SUV vagy pick-up kerülne az európai utakra. A problémának ez az aspektusa a legkevésbé aggasztó, mármint, hogy elözönlenék az amerikai autók az európai utakat. Dudley Curtis szerint az sokkal súlyosabb következményekkel járna, ha az új helyzet miatt enyhülne az uniós biztonsági követelmények szigora.

A szakértő azt is megjegyezte, hogy az elmúlt egy évtizedben az Egyesült Államokban nőtt a közúti baleset miatti halálesetek száma, míg Európában, ha lassan is, de csökkent".

Ebben a folyamatban számos tényező játszott kulcsszerepet, de kiemelkedő módon az autógyártás biztonsági előírásainak rendszere is jelentős hatással volt.

Related posts