Évente kötelező műszaki vizsgát vezethetnek be a 10 évesnél idősebb autók számára – figyelembe kell venni, hogy az EU szigorúbb ellenőrzéseket készül bevezetni, ami széleskörű hatással lehet a járműtulajdonosokra.


Évente kötelező műszaki vizsga jöhet a 10 évnél idősebb autókra, komoly szigorítás készül Brüsszelben

Jelentős változások várhatóak az Európai Unió műszaki vizsgarendszerében. A tervek szerint a tíz évet meghaladó korú autók és motorok ezentúl évente kötelező műszaki vizsgálaton kell részt vegyenek. Az Európai Bizottság által bemutatott új szabálycsomag célja, hogy fokozza a közlekedésbiztonságot, csökkentse a károsanyag-kibocsátást, valamint megfékezze a kilométeróra-manipulációk elterjedését.

A bizottság friss javaslata forradalmasíthatja a járművek műszaki vizsgáztatásának kereteit. A leglényegesebb újdonság, hogy a jelenlegi kétéves periódus helyett a tíz évnél idősebb autóknak évente kötelezően részt kellene venniük a vizsgákon a vizsgaállomásokon.

A Bizottság érvelése alapján a régi járművek hajlamosabbak a meghibásodásra, gyakrabban kerülnek balesetekbe, és komolyan hozzájárulnak a levegőszennyezéshez. A javasolt intézkedések révén a 2026 és 2050 közötti időszakban akár 7000 életet is meg lehet menteni, emellett 65 ezer súlyos sérülés megelőzésére is lehetőség nyílik.

Ezen kívül a vizsgák során kötelezően nyomon követnék az ultrafinom részecskék (PN) és a nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátását, különös figyelmet fordítva a dízelmotoros járművekre. A célkitűzés: a légszennyezés elleni hatékonyabb fellépés biztosítása.

A javaslatcsomag másik nagy újítása a digitalizáció. A műszaki vizsga- és forgalmi engedélyek elektronikus formátumot kapnak. Az országos adatbázisban rögzítenék a kilométeróra-állásokat minden szervizelésnél. És ami a legfontosabb, hogy ezek az adatok uniós szinten átjárhatók lennének, ezzel jelentősen csökkenthetők a visszaélések száma.

Ez különösen fontos a határokon átnyúló használtjármű-kereskedelem szempontjából, ahol a kilométeróra-manipuláció komoly problémát jelent.

Az új regulációk a jövő közlekedési eszközeire helyezik a hangsúlyt. Bevezetnék az elektromos járművekhez kifejlesztett műszaki ellenőrzési folyamatokat, amelyek magukban foglalják a szoftverek és a biztonsági rendszerek alapos vizsgálatát. A 125 cm³-nél nagyobb motorral rendelkező járművekre is kötelezővé válna a rendszeres műszaki felülvizsgálat.

A változások még nem léptek életbe, hiszen a jogszabálycsomag javaslata jelenleg az Európai Parlament és a Tanács elé került. Miután a végleges verziót jóváhagyják, az Európai Bizottság kidolgozza majd a részletes végrehajtási szabályokat. Az új szabályozások a digitális dokumentumok kezelésére, az adatmegosztásra, valamint az új tesztelési eljárások technikai aspektusaira fognak vonatkozni. Amennyiben a javaslatot elfogadják, az elkövetkező években minden tagállamnak alkalmazkodnia kell az új keretrendszerhez.

A fenntartható közlekedésért és turizmusért felelős biztos, Aposztolosz Cicikosztasz, szintén kifejezte üdvözletét a változások iránt.

"Az EU elkötelezett abban, hogy 2030-ig felére csökkentse a halálos közúti balesetek számát. A mostani javaslatcsomag fontos lépés abba az irányba, hogy utaink biztonságosabbá, levegőnk tisztábbá váljon, és az állampolgárok élete könnyebbé váljon"- fogalmazta a biztos.

A cél világos, biztonságosabb utak, tisztább levegő és átláthatóbb járműnyilvántartás. De az is biztos, hogy a változások sok autós életét átrendezhetik, főleg azokét, akik régebbi járművet használnak napi szinten.

Related posts